Gisborne - Rotorua - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu Gisborne - Rotorua - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu

Gisborne - Rotorua

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik & Nynke

15 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Geweldige route door berglandschap. Ik zal proberen alle superlatieven achterwege te laten want dan ben ik nog wel even bezig. Maar ook nu weer ervaren we het ongelovelijk wisselende landschap van Nieuw Zeeland. In dit gebied volgen nationaal parken zich continue op. Als we ooit nog een keer met een 4 wheeldrive deze richting op gaan dan staat dit gebied zeker op ons lijstje.
Eenmaal aangekomen in Rotorua hebben we eerst bij de Pack 'n Save onze dagelijkse behoeften ingeslagen en zijn we vervolgens naar ons 'vaste' winkeltje gegaan om Ugs in te slaan voor de meiden; die zijn hier zo belachelijk goedkoop, maar dan ook alleen maar in dit winkeltje. We bezoeken Rotorua inmiddels voor de derde keer; enerzijds komt dat door de centrale ligging op het Noorder eiland, anderzijds is het toch een hele bijzondere omgeving met alle werkende kraters, gijsers en zwavellucht. Verder is dit het Maori centrum van het land met diverse oorspronkelijke Maori villages. we vreesden een beetje voor de stanklucht op de camping maar de camping aan het blue lake (een vulkaan kratermeer) gargandeerde dat er geen stank was en dat klopte. Een erg mooie en nette camping op weer een unieke plek, vlak bij de burried village waarover zodadelijk nog meer. Bij de camping hebben we ook een bezoek aan een Maori village, inclusiefeen Hangi maaltijd, geboekt. Hangi is de Maori manier van koken en we wilden daar graag een keer gebruik van maken. Ter ere van Nynke haar verjaardag vonden we dit een mooi moment. We hebben dus twee nachten op deze camping geboekt. Wat opviel was de enorme stilte op en om de camping, aan het meer. Ver buiten het stadsgedruis moest je haast met elkaar fluisteren omdat het anders teveel lawaai gaf.
12 mei 2014, de dag dat Nynke 50 werd en waar wij vanaf dat moment tot aan 16 juli samen 100 zijn brak aan. Heerlijk taart gegeten en naar de Burried Village geweest, een paar km vanaf de camping. Daar was voor een grote vulkaanuitbarsting een schitterend bronnen / terras oord geweest met natuurlijk gevormde in terrasvormen baden. (lastig te beschrijven) Het parkje had wel een erg hoog museumgehalte, maar als je daar een beetje doorheen keek was de geschiedenis wel erg interessant. We kwamen ook nog langs een heel mooi watervalletje. Om 17.00 uur werden we door een busje opgehaald voor een bezoek aan de Maori village. We dachten eigenlijk dat we zo'n beetje de enige zouden zijn op een doordeweekse maandagavond, maar dat bleek dus niet zo te zijn. In een goed uitgedacht logistiek proces werden alle deelnemers in kleine busjes verzameld in een Maorigebouw in het centrum van Rotorua waarna we vervolgens in drie grote bussen naar de village vervoerd werden. Tijdens de busreis werden we alvast voorbereid door de Maori chauffeur. Aangekomen in de village werden we volgens de Maori cultuur en ritueel begroed door de stamoudste; dat hadden we al een paar keer meegemaakt dus dat was niets verrassend. Vervolgens kregen we diverse gebruiken uitgelegd en konden we die zelf ook deels meedoen. Wat een extra dimmensie gaf was dat het donker was en door kampvuren en fakkels de verlichting geregeld was. Eindelijk werd ons uitgelegd hoe een hangimaaltijd bereid werd. Het is een vorm van earthcooking, waarbij het eten een paar uur gaart onder de grond op vulkaanstenen die door een vuur verhit worden. In het restaurant werden de gerechten in de vorm van een buffet opgediend. Het smaakte echt fantastisch; gaan we thuis ook een keer doen, maar dan op wat kleinere schaal. na afloop zouden we weer met de grote bussen worden teruggebracht naar het verzamelpunt in Rotorua, maar onze minibus chauffeuze was zo aardig om ons (drie stellen van de camping) direct al bij de village op te pikken waardoor we veel sneller terug waren.
Tot slot: een verjaardag heeft nog nooit zo lang geduurd, want we hebben ook de nederlandse tijd doorgerekend, dus Nynke is totaal 34 uur jarig geweest, haha niet gek toch als je 50 wordt?