Dag 18 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Erik & Nynke

09 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanmorgen om 5.40 uur wakker geworden, We gaan weer whalewatchen!
Om 6.45 checken we in en wachten op de briefing en vertrek naar de boot. Er geldt een waarschuwing voor zeeziekte, de deining is groot. Erik koopt een pil tegen zeeziekte en daar gaan we. De boot is een katamaran, iedereen moet zitten terwijl de boot vaart. Drie keer stoppen we zodat de captain de sonar kan gebruiken om te luisteren of hij de whales hoort. Hij hoort niets, inmiddels 2 uur op het water, maar de whale laat zich niet zien. De deining is echt hoog, zeker 4 meter golven en dalen, spannend!  Op eens maakt de boot een bocht, gaan we naar het zuiden en begint de spanning toe te nemen. We zien de spermwhale, ik denk de potvis. Staart prachtig omhoog, zie foto's. Dat was het, vijf minuten staart voor 2,5 uur varen. Maar de moeite waard, wat een geweld. Als we terugvaren zegt de captain dat hij niet tevreden is over de tour en dat we geld terug krijgen. Blijkt dat we 80% refund krijgen omdat ze vinden dat we te weinig gezien hebben van het wildlife! We hebben albatrossen, duikende zeehonden en een walvis gezien, maar wat jij wil....
208 dollar terug is niet verkeerd.

We besluiten het nog spannender te maken en de refund te investeren in een deel van de helicoptervlucht. Wauw, wat een goede investering! We vliegen naar de spot waar de spermwhale is gezien, zien hem vanuit de lucht, ook als hij onderduikt. Wat prachtig! Maar dan blijkt dat er een blue whale is gespot, een blauwe vinvis! De pilot vertelt dat dit voor het eerst sinds 16 Jaar gebeurt! We vliegen erheen en wauuuuuw niet te geloven, een blauwe vinvis,het grootste ooit levende zoogdier op aarde, zien we vanuit de helicopter! Onvoorstelbaar, echt niet te beschrijven wat geweldig! Een walvis,groter dan een boeing, met een hart zo zwaar als een olifant, zwemt onder ons komt,alsof hij het speciaal voor ons doet, naar boven. Echt blauw, echt groot. Wat een geweldige ervaring! Wat bijzonder dat wij dat mogen zien!

Na deze bizarre ervaring gaan we terug naar ons superdeluxe appartement waar we, nog beduusd, moeten bijkomen van hetgeen we gezien hebben. Lekker gelunched en weer op pad. Van onze heleicopterpiloot kregen we de tip om de Peninsula walkway te gaan lopen. Die track loopt op de heenweg langs de krijtrotsen van de kaap bij Kaikoura en terug loop je boven op die krijtrotsen met een prachtig uitzicht. De wildlife die we vanmorgen "gemist" hadden kregen we nu dubbel terug; honderden zeehonden, zeeleeuwen, bijzondere aalscholvers en heel veel ander zeeleven liepen we op steenworp voorbij; echt schitterend!

Erik brengt nog even de foto's  van de blue whale, de spermwhale en van de chopter zelf met een usb naar de helicoptervluchtfirma. Ze willen weer onze foto's gebruiken voor de website en de folder!  Ze waren helemaal enthousiast over de foto's. Misschien zijn we een verborgen talent? Leuk, Erik krijgt een cap van de helicopterfirma en de ruilhandel is weer een feit!
Een goeie camera hebben we volgens mij gekocht! Iedereen wil er gebruik vn maken.

's avonds maar weer een heerlijk avondmaaltje gekookt, waarbij we company kregen van de parkkat. Een lief beest die we ook een heerlijk maaltje van tonijn hebben voorgeschoteld.

Om tot slot nog even arrogant te doen over het weer: vanmiddag was op een display bij de I- site het weerkaartje van het zuidereiland te zien waar alle plaatsen regen en een temperatuur van onder de 20 graden lieten zien behalve Kaikoura; daar was een zonnetje en een temperatuur van 24graden getekend. " Everywhere you (we) go...... always take the weather with you...

• 09 Februari 2012 - 08:16

Myrthe:

Haha dat liedje blijft van toepassing op ons als we met vakantie gaan!
    Pap: die blauwe vinvis is jouw lievelingsdier toch? Ten minste vroeger wel! Super dat jullie hem nu hebben gezien! Ben benieuwd naar de foto's!

Kus

• 09 Februari 2012 - 08:36

Erik Himself:

hoi Myrth, foto's staan er op. Nog lang niet alle, maar dat komt later wel. Wij zijn aardig verzadigd met experiances...... Kus, Pa

• 09 Februari 2012 - 11:09

Lies:

:0 haha myrth dat was het eerste wat ik tegen Arend zei toen ik het zag. Dat papa had verteld vroeger dat het zijn lievelingsdier was. Geen idee dat het beest zo groot was ;). Echt heel tof pama :D geniet er nog even van!

Liefs

• 09 Februari 2012 - 17:44

Marianne:

Hoi, wat een geweldige foto's, maar ik heb toch het idee dat ze niet echt recht doen aan het gevoel dat jullie gehad hebben, behalve dan die foto van Erik voor de heli, die klopt vlgs mij wel.Ik probeer verder zelf maar in te schatten hoe het ongeveer geweest moet zijn.Fijn dat het nog steeds zo spectaculair is. Ik ben al aan het aftellen, hoop jullie nog niet! XXX M

• 09 Februari 2012 - 21:25

Erik & Nynke :

hey marianne, speciaal voor jo nog wat meeer foto´s. geloof maar dat als je zoooon grote zwemmer vlak onder je ziet terwijl je in een heli zit je dit niet kunt beschrijven. je voelt het in je buik, tjs leg dat maar eens vast op de foot. maar bijzonder is het wel, niet veel mensen krijgen de kans een blauwe vinvis te zien......

• 09 Februari 2012 - 22:18

Kitty En Joop:

Ongelooflijk!! Absoluut uniek. Nog meer hoogtepunten? We kijken er naar uit
    Lvu

• 09 Februari 2012 - 22:48

Marjolein:

SUUPPEEER! Kan me jullie gevoel helemaal voorstellen, van zo'n immens groot beest zien. De allereerste keer dat wij er een zagen was al varende van Amerika naar Europa. Er kwam een grote zwarte rug naast het schip omhoog en gleed heel langzaam onder. Dan voel je je ineens zo nietig. wat is de natuur machtig en prachtig he? Liefs

• 09 Februari 2012 - 22:51

Marjolein:

Enneh...Schitterende foto's. Weet je dat elke walvis zijn eigen vorm rugvin heeft en dat ze daarmee te identificeren zijn....

• 10 Februari 2012 - 09:22

Judith:

Hey Erik en Nynke,

Wauw wat een story... en gaaf dat je toch die blauwe vinvis hebt gezien. Tikkeltje jaloers ben ik wel. Ik heb de andere verhalen ook gelezen. Indrukwekkend hoor!
    Geniet nog van de rest van de reis:)

Groetjes, Judith

• 10 Februari 2012 - 12:33

Joachim:

Lieve opa en oma,

Wat is dat gele ding op de foto?
    Ik ga nog aan jullie vertellen dat ik heel goed kan schaatsen op een ijzer, en dat ik heb gesleet en ik ga vandaag weer schaatsen!

Veel plezier en nog dat ik hele mooie tekeningen kan maken enne dat was het. Oja ook nog dat ik heel goed kan rekenen.

Kusjes Joachim

• 10 Februari 2012 - 18:31

Erik & Nynke :

Hoi joachim, dat gele ding is een vuurtoren! Hij leek heel groot omdat er koeien omheen lopen, toen we erbij kwamen was hij niet zo groot want toen bleken de koeien kalfjes te zijn!