Dag zes - Reisverslag uit Athol, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu Dag zes - Reisverslag uit Athol, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu

Dag zes

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Erik & Nynke

27 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Athol

Dag 6

De hele nacht heeft het geregend dus we waren blij met onze cabin. Toen we naar buiten keken waren alle toppen van de bergen besneeuwd. Na een lekker ontbijt en warme douche hebben we bij het uit checken de local gevraagd of de overgang via Nevis crossin veilig was. Hij adviseerde de eerste crossing te bekijken, als daar sneeuw op de weg lag niet verder te rijden. In nz is de slogan, if you dont know it, ask al local.
We zijn op weg gegaan na de voedsel en brandstofvoorraad op peil te brengen. Via Bannockburn de Neviscrossing begonnen. Een geweldig mooie 4wd route. Het begon rustig, waarschijnlijk om ons te laten wennen? Na ongeveer over de helft te zijn gereden kwamen we de eerst rivercrossings tegen. Hier hebben we de training in Nederland dus voor gedaan! Diep water, niet gewoon doorrijden maar de bijrijder laten peilen en de weg laten verkennen. Schapen en koeien op de weg, maar het wordt steeds indukwekkender. Dan plotseling staan we voor een overgang, ca dertiggraden aan onze oever, snelstromend water en zeker 45 graden omhoog aan de andere kant. Durven we? Als we gaan is er een point of no return. We kunnen het en doen het maar wat spannend, als we denken dat we het hebben gehad komen we nog zeker vijf crossings tegen waarbij we echt moeten peilen en uitkijken hoe we gaan. Van snelstromende rivier tot diepe modder sporen en stijle oevers met daar achter diepe gaten. We krijgen steeds meer respect voor het vermogen van onze auto maar ook van onze eigen durf! Relatie therapie, echt goed luistern naar elkaar en soms streng zijn, niet omdat ik je niet lief vind maar omdat het echt moet! Uiteindelijk zijn we op de top, maar door de sneeuwval is dit niet minder spannend, de onderlaag van de weg is ijs, je slipt makkelijk weg en dat op een weg niet breder dan drie meter met een afgrond naast je. Een paar keer reden we echt op een stuk waar de weg niet te zien was. 80 kilometer verlaten, 1 auto en 1 motorrijder gezien. Vaak een gate moeten openen en sluiten komen we bij de oude skihut, eindelijk we zijn aan de anderekant. Hebben de neviscrossong gehaald! We zijn tussen Garvie mountains en Hector mountains doorgereden.
Naar wat gezegd wordt over de hoogste publicroad van Nz.
Op advies van de i-site local in Cromwell gaan we naar de camping van Athol. Leuke plek, mooi uitzicht en elke tentplaats een eigen toilet en douchecabine. Er zijn zes plaatsen en we zijn alleen.......

• 27 Januari 2012 - 21:19

Myrthe:

Tjonge wat een spannend verhaal! Trots op jullie dat jullie het hebben gedurfd! Echt super! :) (K)

• 27 Januari 2012 - 21:47

Marianne:

Hoi, dit klinkt heel erg als 'niks voor mij ',maar wat stoer en wat goed dat jullie alle lessen in praktijk hebben durven brengen.

• 27 Januari 2012 - 22:04

Liz:

Haha heerlijk zo pa en ma... ik zie het al voor me... Ma: nee Erik niet naar rechts, links zei ik nu luisteren! Pa: doe nou eens rustig het gaat wel goed ;).. Mooie foto's zeg! :D

Love u!

• 29 Januari 2012 - 18:56

Marianne:

Wat speciaal, dat ik 'eigen' foto's te zien krijg.Ziet er allemaal fantastisch uit. XXX