Cantebury en daarna naar the Catlins doorgereden - Reisverslag uit Balclutha, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu Cantebury en daarna naar the Catlins doorgereden - Reisverslag uit Balclutha, Nieuw Zeeland van Erik & Nynke - WaarBenJij.nu

Cantebury en daarna naar the Catlins doorgereden

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik & Nynke

20 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Balclutha

Lake Tekapo; een erg mooie camping aan het hel blauwgroene meer dat vanuit een gletsjer ontstaan is, fantastisch weer en op de onnodige super verlichting ( die meer schaduw gaf dan de zon) na, een schitterende locatie om een dag te verblijven. De volgende morgen zijn we vroeg doorgereden naar Hookerbay valley, de DOC camping (die met alleen de basic voorziening WC en water), die aan de voet van de Mount Cook ligt. Hier zijn we vorig jaar ook geweest, maar toen was het weer erg ruig terwijl het nu tropisch warm was. Ook zijn we na aankomst direct op pad gegaan om de wandeltrack te lopen naar de Tasman gletsjer. Deze track hebben we vorig jaar ook gelopen, maar onder totaal andere omstandigheden. De plek behoort tot onze top 10 dus geen straf om deze schitterende route nog een keer te lopen. Erg ruig terrein, veel klauteren, los gesteente, over wiebelende hangbruggen en dit keer met een temperatuur van ongeveer 30-35 graden, maar wat een uitzichten met snel stromende gletsjerrivier, besneeuwde bergtoppen, gletsers enzovoort; na iedere stap ziet de wereld er anders uit; magisch! De beloning was het begin van de gletsjer met ronddrijvende ijsschotsen; wederom zeer de moeite waard. Na de inspannende hike heerlijk in het zonnetje op een serene camping zonder bijgeluiden van wegen, treinen of welke machinerie dan ook, lekker geborreld, gekokkereld ( dat lukt ons deze vakantie weer bijzonder goed met alleen het equipment dat bij onze bus hoort) en boekje gelezen zijn we tegen het vallen van de duisternis ons bedje ingedoken. Midden in de nacht keek ik even naar buiten en zag, iets dat we vorig jaar op deze plek hadden gemist vanwege de storm die toen woedde waarbij onze tent voortdurend ingeklapt werd, zo’n schitterend schouwspel in de lucht met miljoenen dansende sterren, een melkweg zoals ik die nog nooit gezien had en om de haverklap vuurpijlen van de vallende sterren. Doordat er op die plek absoluut zero aan lichtvervuiling is werd deze show voor ons mogelijk gemaakt. Ik heb Nynke het bed uitgesleurd om samen met mij dit spektakel te kunnen aanschouwen. Na het verblijf op deze unieke locatie (vrijwel alle locaties in NZ zijn uniek, maar deze wel extra) hebben we onze tocht door NZ vervolgd, langs schitterende berg- en rivierlandschappen, met de bedoeling om ergens in Alexandra te stoppen, maar toen we daar eenmaal waren en heerlijk gepicknickt hadden besloten we toch door te rijden naar de Catlins, een omgeving die ook in onze top 10 staat met schitterende kusten en een Jutland achtig uiterlijk. We vonden een paradijselijk mooie, rustige camping aan een baai, direct aan het strand, echt een juweeltje en precies wat we zochten. Baboes neergezet, waslijntje gespannen, borrel gedronken na een lange rit van zo’n 350 km en direct naar the beach. Al onze verwachtingen te boven; wat een mooie plek. We struikelden zowat over de luierende zeeleeuwen, drie stuks, en zagen nog een albatros. Heerlijk gezwommen in het rustige baaiwater direct onder de camping en verderop genoten van de giga branding. We besluiten om hier een paar dagen te blijven en te gaan genieten van deze magnifieke omgeving. Teruggekomen bij de babus een lekker lammetje gebraden met een stoofpotje van verse groente . Morgen gaan we, voor het eerst, wat uitslapen, een mooie Beach route lopen, hopen op pinguïns en heerlijk verder genieten van dit fenomenale land.
fotos lukt nu even niet, te weinig MB wifi maar die houden jullie tegoed!

• 20 Februari 2013 - 22:01

Judith:

Oh...als ik dit lees dan kan ik niet anders concluderen dat jullie meer dan...aan het genieten zijn. Heerlijk!!Ga zo door:), liefs Juup

• 20 Februari 2013 - 23:18

Pauline:

Heerlijk! Het wordt steeds mooier! Ik zie het voor me, geen foto's nodig.

• 21 Februari 2013 - 10:57

Myrthe:

Wish I was there! Someday, maybe.... :)

• 21 Februari 2013 - 22:43

Jokerht:

Wat beschrijf je de sterrenhemel mooi, geen wonder, dat Nynke daar voor haar bed uit wilde
    Komen. Groetjes voor jullie tweeen, Lex en Joke